Identyfikacja wizualna – każda firma może (i powinna) być widoczna

Każda firma, która rozpoczyna działalność ma przed sobą ogromne wyzwanie - zaistnienie wśród konkurencji. Aby tak się stało musi zadbać o swoją rozpoznawalność, stworzyć określone przekonania na swój temat, zachęcić do siebie, swojej oferty, usług czy produktów. Działaniem, które niewątpliwie ułatwia osiągniecie tego celu, jest odpowiednio zbudowany wizerunek zewnętrzny i identyfikacja wizualna firmy.

Identyfikacja wizualna – od wizytówki po opakowanie

W prowadzeniu biznesu identyfikacja wizualna jest niezwykle istotna z punktu widzenia bycia konkurencyjnym, chęci wyróżnienia się, a co za tym idzie, pozyskania partnerów czy klientów.

Na system identyfikacji firmy składają się wszystkie materiały będące nośnikiem informacji o przedsiębiorstwie. Obejmuje on nie tylko tak podstawowe elementy jak logotyp, papier firmowy czy wizytówki, ale powinien zostać wdrożony także przy projektowaniu witryny internetowej, wystroju wnętrz, uniformów pracowników, a nawet opakowań. Mówiąc najprościej powinien on uwzględniać wszystkie materiały firmowe, z którymi mogą mieć kontakt osoby z otoczenia przedsiębiorstwa – pracownicy, kontrahenci, dostawcy, a przede wszystkim klienci.

Profesjonalny wizerunek – po co…

Dlaczego każda firma – niezależnie od skali działania i branży powinna zadbać o własną – spójną oraz adekwatną do swojej specyfiki identyfikację wizualną? Spójny i atrakcyjny dla otoczenia wizerunek firmy to jeden z podstawowych elementów pozwalających osiągnąć sukces na rynku, na którym o wyborze produktu czy usługi już dawno przestała decydować tylko cena. Tworząc go, nadajesz swojej firmie wyrazistości. Zapewniasz tożsamość, która nie tylko jest cechą profesjonalizmu i renomy, ale przede wszystkim pozwala Twoim klientom odróżnić Cię od innych podmiotów, których asortyment może być zbliżona do tego, co Ty oferujesz. Dobra identyfikacja wizualna to nic innego jak siła oddziaływania, bycie zauważalnym, wzbudzania zainteresowania i wzrost sprzedaży.

... i jak?

Aby komunikat, który niesie każda firma, był spójny, należy spełnić kilka warunków. Po pierwsze należy pamiętać o konieczność opracowania właściwego logo, które powinno uwzględniać podstawowe zasady typografii, a jednocześnie stanowić oryginalną i przykuwającą uwagę grafikę oddającą charakter firmy. Należy przy tym mieć na uwadze możliwość wykorzystania jej na wszystkich nośnikach. Ogromne znaczenie ma odpowiednio zastosowana kolorystyka, dopasowana do charakteru działalności i branży. Równie istotny jest dobór czcionki - nie przypadkowo mamy do wyboru dużą liczbę „fontów”, każdy z nich może oddziaływać na różne sposoby i przekazywać inne informacje. Przy tym wszystkim musimy kierować się nadrzędną zasadą konsekwencji przekazu – to jak chcemy być postrzegani, nasz image powinien być spójny na wszystkich materiałach, które reklamują nasza firmę lub są źródłem informacji o jej ofercie.

Na sam koniec przyda nam się zbadanie opinii klientów i w miarę możliwości – reagowanie na ich uwagi. Dzięki temu zdobędziemy wskazówki i wytyczne, które pozwolą nam prowadzić biznes z większym powodzeniem.

Kiedy zacząć myśleć o identyfikacji wizualnej? Najlepiej już na etapie planowania działalności, tak by wraz z pierwszymi zakupionymi produktami klienci postrzegali firmę tak, jak to zaplanowaliśmy. Na pierwszy rzut oka wydaje się to oczywiste. W praktyce wcale tak oczywiste nie jest. Bardzo często można spotkać przykłady firm, które o tym jak chcą być postrzegane przez otoczenie zaczynają myśleć dopiero wtedy, kiedy niewłaściwy wizerunek zaczyna przekładać się na niewłaściwe wyniki – głównie te finansowe.

Pokaż wszystkie wpisy